Voor een mooie Gluur bij de Buur is het Amersfoorts Cultuur Fonds een kei in de Amersfoortse Kunst en Cultuur

Afgelopen donderdagavond 19 november was er een gastheren/-vrouwenmeeting. Deze werd georganiseerd door de organisatie van Gluren bij de Buren. Op deze avond waren alle woonkamereigenaren van harte uitgenodigd. Tijdens deze avond werd praktische informatie gegeven over de komende 8e editie van Gluren bij de Buren. Het was ook de mogelijkheid om je ‘GBDB-goody-bag’ op te halen.  Met een euro of twéé doe je al mee!

Voordat dit zover was vulde Bas Reeders alle 123 tassen met een rolletje snoep van het Amersfoorts Cultuur Fonds. Bas is 3e jaars student aan de Hogeschool Utrecht en volgt de studie Culturele Maatschappelijke Vorming. Voor zijn studie loopt hij stage bij het Kultlab. Op de foto is te zien hoe blij Bas, na het vullen van al deze tassen. CIMG7477

Verder hebben we in deze tas ook een column toegevoegd van bestuurslid Guido van der Brug. In het dagelijks leven is hij notaris. Deze column vertelt aan de huiskamereigenaren, waarom het met hulp van de fiscus het geven aan o.a. het Amersfoorts Cultuur Fonds het mooier wordt in onze stad. Dit was ook het moment dat op deze avond het Amersfoorts Cultuur Fonds ook een podium kreeg, omdat zij deze donatie hadden gedaan. Maar deze rol snoep is niet zomaar een snoep, want deze rol is omwikkeld met een bijzonder wikkel waarop staat: Met een euro of twéé doe je al mee! Gerard Hilhorst deed in 30 seconden een oproep om dit mooie fonds onder de aandacht te brengen en ook financieel te steunen. Hij nodigde hen uit om een donatie te doen aan dit fonds. Maar dit ook te  vragen aan alle bezoekers die de 8e editie van Gluren bij de Buren gaan bezoeken. Deze vindt plaats op zondagmiddag 13 december a.s. Aan het van zijn 30 seconden betoog eindigde hij met de slogan: “Voor een mooie Gluur bij de Buur is het Amersfoorts Cultuur Fonds een kei in de Amersfoortse Kunst en Cultuur.”  CIMG7492

 

Hierna ging Dirk-Jan van Oord verder met zijn presentatie en konden de aanwezigen vragen stellen en natuurlijk elkaars gezichten alvast zien. Het was een mooie ervaring  om dit bij te wonen en het draagt bij aan het succes van Gluren bij de Buren bij jou thuis!

Details

Rockopera Titanic op  Sponsorkunst.nl

In het voorjaar van 1907 ontstonden in Londen de eerste plannen voor de bouw van drie grote passagiersschepen. Bruce Ismay, de algemeen directeur van de White Star Line, en William James Pirrie, directeur van scheepswerf Harland and Wolff, besloten tijdens een diner in Downshire House op Chesham Place in Londen, de residentie van Pirrie (nu de Spaanse Ambassade), drie schepen te bouwen met een tot dan toe ongekende brutoregistertonnage van 45.000,  de Olympic-klasse. Deze schepen zouden de Atlantische Oceaan met een snelheid van ongeveer 21 knopen (ca. 39 km/h) moeten oversteken.

titanic

In het voorjaar van 2001 ontstond het idee bij Mike van Dijkhuizen en Kelvin Hagebeuk om van de historie van de Titanic een Rockopera te maken. We kennen allemaal de liefdesscène en het romantische beeld van liefde, hartstocht en een dramatische afloop in een ‘good-end’. Maar de geschiedenis van de werkelijkheid is een mix van ‘bravoure’, ‘noodzaak’,  ‘exposure’ en gelukszoekers. Vier verschillende verhaallijnen door elkaar. Kelvin Hagebeuk en Mike van Dijkhuizen hebben in de periode van 2002 tot aan 2012 geheel naast hun fulltime werk, gewerkt aan het schrijven, redigeren, componeren, musiceren van de Rockopera Titanic.

Een Rockopera, omdat de tijd dat de bouw van de Titanic zich afspeelt, niets heeft van romantiek. Het is een tijd van hard werken, noeste arbeid en stoere mannen. Natuurlijk zal in de Rockopera ook ruimte zijn voor de rijke upperclass. Er zal worden gedanst, gezongen en gespeeld. Alle kledingstukken zijn zelf gemaakt. Alle decorstukken zijn zelf gemaakt. De gehele voorbereiding tot nu toe (aug 2015) is uitgevoerd door 100% vrijwilligers.

Doelstelling is om op 22 en 23 januari 2016 twee uitverkochte zalen te hebben in de Flint. En een maand later in de Tamboer in Hoogeveen op 19 februari 2016 een verkochte voorstelling. De data zijn vastgelegd, de data worden getoond in het programmaboekjes van 2015-2016. Er is geen weg terug. Zo veel als mogelijk worden de kosten gefinancierd door kaartverkoop.  Door de grootsheid van de voorstelling is de kaartverkoop alleen niet voldoende, om dit project te financieren. Dát is de reden dat wij u willen vragen een bijdrage te leveren voor dit unieke project. Een Rockopera van de Titanic is nog niet eerder getoond. Geen musicalvereniging heeft dit aangedurfd, omdat wellicht het romantische verhaal tot de verbeelding spreekt. Maar is het juist niet wenselijk om het werkelijke verhaal te vertellen?

Deze actie is gestart in 1907 en stopt op 15 december 2015. Uw bijdrage kan worden  gedoneerd via de ‘doneer-knop’. Sponsorkunst (http://sponsorkunst.nl/) is een culturele ANBI.

Wilt u een gift geven of ons sponsoren, dan willen we u vragen een mail te sturen naar titanicrockopera@gmail.com. Wij nemen dan, bij het geven van uw telefoonnummer, zo spoedig mogelijk contact met u op.

Zowel voor particulieren als voor bedrijven is het doneren van een bedrag fiscaal aantrekkelijk. Kijkt u voor de voorwaarden op: fiscale voordelen voor u!

Details

SUNDAY AFTERNOON BLUES SESSION

Café Miles, Hof 25 Amersfoort

Zondag 25 oktober om 16.00 uur

 

Het Amersfoorts Cultuurfonds maakt je graag opnieuw attent op blues in Amersfoort !

Café Miles is dit jaar gestart met iets nieuws: de BLUES SESSION! Een regelmatig terugkerende bluessessie op de zondagmiddag en -avond waarbij gerenommeerde bluesartiesten samenkomen met lokaal en regionaal talent om de muzikale degens te kruisen in volvette, kokendhete Chicago bluesjams.

Aan het roer van deze sessie staat zanger/gitarist Robbert Fossen. Hij wordt muzikaal bijgestaan door Jan Mittendorp op gitaar, Jeffrey van Duffelen op drums, Jasper Mortier op bas en Wybren Feenstra op toetsen.

Deze jongens weten van aanpakken als het om ouderwets vieze Chicago blues gaat, maar ze gunnen het podium ook graag aan anderen die een paar nummers of misschien wel een hele set mee willen spelen!
Hierbij dus een oproep voor alle muzikanten met enige affiniteit met de (Chicago) Blues: wil je deze middag/avond meejammen? Zet je jezelf op aanwezig bij het evenement, verspreid het woord en mail naar bluessessionmiles@gmail.com om te laten weten dat je mee komt doen!

ROBBERT FOSSEN
Eind jaren tachtig begon Robbert Fossen als blueszanger en dit vulde hij gaandeweg aan met het spelen van de mondharmonica, gitaar en bas. Met bands als A Crossroads Deal, The Robbert Fossen Blues Band, The Fossen & Struijk Band en anderen speelde hij heel Nederland plat. Robbert is in zijn carrière drie maal genomineerd voor een Dutch Blues Award als beste zanger.
In 2012 won hij samen met Peter Struijk de Dutch Blues Challenge en wisten ze het als eerste Nederlandse act ooit tot de finale van The International Blues Challenge in Memphis te schoppen.

WYBREN FEENSTRA

Initiator is Wybren Feenstra. Al vanaf zijn 13e is hij helemaal gek van bluesmuziek en speelt ook sinds die tijd met bekende en minder bekende artiesten in de Haarlemse Jazzclub. Hij woont nu drie jaar in Amersfoort en is in het dagelijks leven werkzaam als huisarts. Onlangs heeft hij zijn hammondorgel afgestoft en in samenwerking met cafe Miles, een begrip voor livemuziek in Amersfoort, een bluessessie georganiseerd.

Foto: (c) Cees de Vries

 

https://www.facebook.com/events/1041360222551797/

Details

Met ACF aan de rol op Dorpsfeest Hoogland!

 

Afgelopen weekend was het ACF met een stand aanwezig op de markt tijdens het Dorpsfeest Hoogland. Doel was naamsbekendheid en nieuwe donateurs. Dat doel is zeker behaald! Ons nieuwe bestuurslid Gerard Hilhorst was de hele dag onvermoeibaar in de weer om de mensen naar onze stand te krijgen.  Bezoekers werden ‘gelokt’ met een rolletje snoep, waarvan het papiertje absoluut niet weggegooid mocht worden! Binnenin zat namelijk een machtiging om een donatie te doen voor het ACF. Maar ook een contante gift was zeer welkom. We hebben ruim € 250,– opgehaald! Dit geld gaat rechtstreeks naar culturele en kunstprojecten voor en door Amersfoort.

Hoogland 2015

Onze kraam konden we optuigen dankzij sponsor bijdragen van de volgende bedrijven:

 

Van Barneveld Digitaal: heeft de vlaggen geleverd met het logo van ACF!

Bart van Barneveld

www.vanbarnevelddigitaal.nl

 

Drukkerij T-Paper: 1.000 wikkels voor diverse snoeprollen

Johan van Tweel

tdruk@worldonline.nl

 

Kiers Vastgoed Hoogland: 250 flyers column Guido van der Brug over fiscale voordelen van doneren

Ina Kiers

info@kiersvastgoed.nl

 

Onderstaande ‘collega’s op de markt’, willen we ook niet onvermeld laten vanwege hun bijdrage aan het ACF:

 

Hebbelintjes

Monique en Sandy

www.facebook.com/hebbelintjes

 

Joyce Creatief

Workshops – Machinaal Borduren – Surinaamse kleding

Veenendaal

e-mail: hansjoycemarsman@ziggo.nl

 

Loes van Brienen

Kaarsenmakerij

Soest

www.devrolijkevlam.nl

 

Beebox: beter eten, beter leven

Helma van Schendel

Helma.vanschendel@beebox.nl

www.beebox.nl

 

Mede met het enorme enthousiasme en de grote bekendheid van bestuurslid Gerard Hilhorst in Hoogland, lukte het prima om tekst en uitleg aan de Hooglanders geven over onze doelen: kunst en cultuur voor en door Amersfoorters.

Heeft u binnenkort ook een wijkfeest met infokramen; we houden ons aanbevolen !

 

 

 

Details

Amersfoortse regisseur genomineerd voor Tuschinski Award op het Nederlandse Film Festival

Het is regisseur en aanstormend talent Ruwan Heggelman, gelukt! Zijn film Beste Vrienden is genomineerd voor de Tuschinski Award; de prijs die uitgereikt wordt in de studenten competitie van Het Nederlandse Film Festival.

44 film zijn geselecteerd voor de studenten competitie, drie voor de Tuschinski Award. In 1984 introduceerde Pathé Bioscopen de prijs voor de regisseur van het beste eindexamenstuk van het jaar. Een jury kiest een winnaar. Deze vakjury bestaat uit Gawie Keyser (filmjournalist), Juliètte Jongma (directeur van haar eigen gelijknamige galerie), Michiel Snijders (producent) Paul Cohen (regisseur) en Tallullah Hazekamp Schwab (regisseur en scenarist)

Heggelman is het grootschalige project, Beste Vrienden, twee jaar geleden begonnen als een project buiten school om. Uiteindelijk hij om het wel als eindproject in te zetten op zijn school HKU Utrecht.

Heggelman vertelt:’’ Ik was helemaal sprakeloos toen ik het hoorde van collega regisseurs en klasgenoten. Overdonderd was ik! Het is echt heel tof om te zien dat de nieuwe lichting films heel divers en innovatief zijn. Het is een eer om van alle 44 ingezonden films genomineerd te worden!’’.

Vertoningen Filmfestival

De film wordt tweemaal vertoond op Het Nederlandse Filmfestival. Op zaterdag 26 september om 13:00 en woensdag 30 september om 16:30 in het Louis Hartlooper Complex 3 tijdens ’De Nieuwe Lichting’. Er is  een Q en A met cameraman Jordi Welschen, editor Ferrano Meraldi, componist Arend Bruijn, producent Yannick Hilger en regisseur Ruwan Heggelman.  Daarnaast wordt deze komische buddy/horror film nog regelmatig vertoond elders in het land. via de website: bestevriendenfilm.nl of Via de facebookpagina; facebook.com/bestevriendenfilm kun je van deze vertoningen op de hoogte blijven

filmposter beste vrienden

Details

Bestuurssamenstelling ACF gewijzigd

In de bestuursvergadering van 2 juni 2015 heeft het voltallige ACF-bestuur ingestemd met een aantal wijzigingen ten aanzien van de bestuurssamenstelling.

Vanaf heden is toegetreden tot het bestuur van ACF:

Mariette Christophe

Zij wordt voorzitster van de beoordelingscommissie van aanvragen ACF (ABC-commissie). Samen met Gaia Son en Pieter Weeder (vrijwilligers ACF) beoordeelt ze de binnenkomende aanvragen om een financiële bijdrage voor diverse projecten die passen binnen de doelstellingen van ACF.

Mariette is werkzaam bij de politie.

Gerard Hilhorst

Gerard zal zich vooral toeleggen op PR en fondsenwerving. Gerard werkt als controller/planner bij het Meander Ziekenhuis.

Gert-Jan Hoogeveen

Gert-Jan wordt onze nieuwe penningmeester en volgt Raimond Dufour op. In het dagelijkse leven is Gert-Jan accountant en partner bij Hoogeveen-Luigjes.

Aftredende bestuursleden:

Gabino Dorigo

Gabino beëindigt zijn zittingstermijn van 4 jaar bij het ACF. Hij heeft het ACF samen met Guido van der Brug opgericht in 2011. Het grootste deel heeft Gabino als voorzitter gefungeerd. Gabino blijft als ambassadeur nauw betrokken bij de ontwikkelingen van het ACF.

Raimond Dufour

Ook Raimond neemt na een volledige zittingstermijn afscheid van het ACF. Hij heeft het penningmeesterschap altijd nauwgezet en zorgvuldig uitgeoefend. We zullen hem missen, maar zijn blij dat we in Gert-Jan een goede opvolger hebben gevonden. Ook Raimond blijft betrokken bij het ACF.

Nieuwe samenstelling per 7 juli 2015

Ruud Reijnders: voorzitter

Guido van der Brug: vice-voorzitter

Caro Berghuis: secretaris

Gert-Jan Hoogeveen: penningmeester

Mariette Christophe: bestuurslid en voorzitster ABC-commissie

Gerard Hilhorst: bestuurslid en verantwoordelijk voor PR en fondsenwerving

Gaia Son: lid ABC-commissie

Pieter Weeder: lid ABC-commissie

 

ACF bestuur juni 2015

Van links naar rechts: Gert-Jan Hoogeveen, Ruud Reijnders, Gerard Hilhorst, Mariette Christophe, Caro Berghuis en Guido van der Brug

Details

Open voorstelling horror-buddy-komedie Beste Vrienden

Op 30 april hebben we met een aantal van onze beste vrienden van het ACF de voorpremière van Beste Vrienden mogen bijwonen. Intussen heeft op 11 mei de première plaatsgevonden in Hilversum die zeer goed is ontvangen en een aantal zeer positieve referenties heeft opgeleverd! Zie Schokkend Nieuws en Nachtvlinders

 Even in het kort over de film:

Ferry (Huub Smit) en Robert (Martijn Crins) , zijn al vanaf jongs af aan beste vrienden. Robert raakt in de problemen waardoor hij drastisch verandert… In een zombie.

De grote vraag is: hoe lang kan hun vriendschap nog blijven bestaan?

Met Huub Smit, Martijn Crins, Kees Boot, Rogier Schippers, Yaşar Üstüner, Chava voor in ’t Holt en Brainpower.

filmposter beste vrienden

Informatie

Datum: maandag 22 juni 2015

Plaats: Pathé Amersfoort, Eemplein 2, Amersfoort, zaal 2

Tijd:

  • 19:15 inloop
  • 19:45 start film
  • 20:30 borrel

Toegang: GRATIS. Leeftijdsadvies: 16+

Wij moeten zekerheid hebben dat je aanwezig bent. Dat kan via Meld je dus pas aan als je zeker bent van je aanwezigheid. Aanmelden moet via de SITE, anders sta je niet op de gastenlijst.

Als je de Pathé Amersfoort in loopt, verzoeken wij je direct naar ZAAL 2 te lopen. Daar wordt de film vertoond. Neem lekker plaats en geniet van de film !

Details

symposium_1

Begin mei maakten wij je attent op het Symposium dat als doel heeft om een platform te bieden voor de Amersfoortse burgers, politici en ondernemers om gezamenlijk actief bij te dragen aan een gezond economisch klimaat en het welzijn en cultuur van onze stad. De organisatoren Jacques de Faber en Dave Hartsteen, hebben zich sterk gemaakt om dit evenement van de grond te tillen. Vanwege het aantal aanmeldingen is besloten om het Symposium in mogelijk een andere vorm te verplaatsen naar het najaar van 2015. Entreegeld wordt terugbetaald.

Details

Protestbrief aan gemeente van ACF tegen kaalslag cultuur

Zoals bekend, kan de culturele sector hard getroffen worden door de bezuinigingen van de Gemeente. Het ACF heeft blijk gegeven van haar ongerustheid d.m.v. een brief aan het College van Burgemeester en Wethouders. Deze brief tref je aan in dit nieuwsbericht. Wellicht heeft het geholpen, want volgens de laatste berichten pakken de bezuinigingen minder zwaar uit voor de Amersfoortse cultuur dan het zich aanvankelijk deed aanzien.

Voor overige berichten zie: www.amersfoortscultuurfonds.nl, via LinkedIn, Facebook of twitter. Voor zover u nog niet bent aangemeld bij de social media, nodigen wij u van harte uit om dit te doen.

Brief: College van Burgemeester en Wethouders april 2015

 

Details

Folder Amersfoorts cultuurstraatje

Met trots presenteren wij je onze nieuwe folder om het de Amersfoorters makkelijker te maken om te doneren voor het ACF. Het cultuurstraatje houdt in, dat je in januari € 1,- overmaakt, in februari € 2,-, in maart € 3,- tot en met in december € 12,-. In totaal kom je uit op € 78,- op jaarbasis. De folder is ontworpen door DTP’er en grafisch vormgever Theo van Middelaar. Het drukwerk is verzorgd door Drukkerij T-Druk.

ACF Straatje

Details